Ga van een prima naar een geweldige Google Ads strategie met deze 10 tips!

 

Google Ads. Makkelijk om mee te beginnen, moeilijk om te masteren. Wat onderscheidt een “prima” Google Ads account van een uitmuntende? Zie hieronder een paar tips waarmee je nét dat streepje (paar streepjes) voor hebt op je concurrenten!

 

1.    Goede quality scores. Dit is echt het allerbelangrijkste als je een goede ROI wilt voor je marketing euro’s. Google Ads werkt met een veilingsysteem. Dit houdt in dat je kan “bieden” op een plekje op de eerste pagina voor een specifiek zoekwoord. Betekent dit dat het hoogste bod automatisch de eerste plaats krijgt? Nee! Google kijkt, behalve naar het hoogste bod, ook naar het account met de hoogste kwaliteit score. Deze is weer opgebouwd uit drie factoren. In het kort: (1) Verwachtte CTR: De kans dat er op je advertentie wordt geklikt als deze wordt getoond, (2) Advertentierelevantie: Hoe goed je advertentie overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht van een gebruiker, (3) Ervaring op landingspagina: Hoe relevant en nuttig je landingspagina is voor mensen die op je advertentie klikken. Je kunt je quality scores en haar drie componenten ook toevoegen aan je kolommen zodat je deze voor al je zoekwoorden kan checken.

2.    Voortbordurend op 2, groepeer je zoekwoorden. Zorg ervoor dat soortgelijke zoekwoorden samen in clusters in aparte adgroups staan, met toegewezen advertenties en landingspagina’s. Zo zorg je ervoor dat de “match” tussen zoekwoorden, advertenties, en landingspagina’s wordt verhoogd. Stop je te veel verschillende zoekwoorden samen, dan loop je het risico dat je landingspagina en advertenties niet goed meer aansluiten, waardoor je quality score omlaaggaat. Tegelijkertijd is te veel opsplitsing óók weer niet goed; dit kan er namelijk voor zorgen dat er niet genoeg data door je adgroups heen gaat, data die jouw algoritmes nodig hebben om steeds beter jouw doelstellingen (omzet) te bereiken.

3.    Gebruik zoveel mogelijk extensies. Extensies zijn snippets van extra informatie die je kant toevoegen om je advertentie meer te laten opvallen. Voorbeelden zijn: je telefoonnummer, je locatie, en reviews van klanten. Extensies zijn geheel gratis om toe te voegen, en zorgen ervoor dat je verwachtte CTR, en dus je quality score, omhooggaat. Bovendien zorgen ze ervoor dat je advertentie groter wordt en dus meer opvalt! Mijn advies is om er altijd zoveel mogelijk toe te voegen, zolang het relevant is (een app-extensie is bijvoorbeeld een beetje overbodig en niet mogelijk als je geen app hebt).

4.    Gebruik een Google Ads tag in plaats van een Google Analytics tag voor het meten van conversies. Wanneer je een Google Analytics conversie importeert in Google Ads, zal deze alleen conversies toeschrijven aan Google Ads wanneer deze als laatste klik via een Google Ads-advertentie zijn binnengekomen. In de realiteit zijn er natuurlijk veel meer stappen in de klantenreis, en alle stappen vóór die laatste klik heb je dan dus niet inzichtelijk in je account. De Google Ads-conversietag meet al deze stappen wél. Dit is niet alleen fijn om inzicht te krijgen in welke campagnes goed lopen, maar zorgt er ook voor dat je veel meer conversiedata in je account hebt. Dit is dan weer goed voor je resultaten, want hoe meer conversiedata, hoe slimmer de algoritmes achter je biedstrategieën worden, en dus hoe meer omzet.

5.    Voeg doelgroepenlijsten toe ter observatie. Voor handmatige biedstrategieën geldt: doelgroepen toevoegen als observatie en zelf bodaanpassingen instellen. In principe geef je doelgroepen die dichter zitten bij het aankoopmoment (bijv. winkelwagenverlaters) hogere bodaanpassingen (bijv. 40%) dan doelgroepen die er verder vanaf zitten (bijv. algemene remarketinglijst, die geef je bijv. 25%). Bij automatische biedstrategieën hoef je zelf geen bodaanpassingen toe te voegen, het algoritme zorgt hier automatisch voor.

6.    Voeg uitsluitingszoekwoorden toe. Vooral bij campagnes waar je brede zoekwoorden gebruikt, en bij Dynamic Search campagnes (zie punt 4). Omdat Google je altijd ook voor synoniemen of variaties van je zoekwoorden laat zien, is het goed irrelevante termen uit te sluiten. Ik zou dit minimaal eens per maand checken. Een voorbeeld: ik had eens een klant die gascontracten aanbood, maar ook werd gevonden op lachgas. Die euro’s kun je beter investeren!

7.    Gebruik Dynamic Search Ads. Standaard beveel ik een DSA-campagne aan in ieder Google Ads account. Een DSA-campagne scant jouw hele website en gaat kijken welke woorden daarop voorkomen, en matcht die automatisch met zoekopdrachten in Google. Dit type campagne bevat advertenties die automatisch de kop en de zichtbare URL aanpassen o.b.v. de zoekopdracht. Wanneer bijv. iemand zoekt naar een specifieke term zoals “Witte sportschoen maat 43”, dan zal precies deze term ook verschijnen in de titel en zichtbare URL van jouw advertentie. Dit is met name handig voor grote webshops met een breed assortiment, die geen tijd hebben om voor ieder product een aparte adgroup aan te maken. Ook geven DSA-campagnes veel ideeën voor nieuwe zoekwoorden waar je wellicht niet eerder aan had gedacht, maar wel relevant zijn met betrekking tot jouw website.

8.    Gebruik calls-to-action. Dit zijn teksten die bewegen tot actie, meestal geschreven in gebiedende wijs. Voorbeelden zijn: Bekijk nu ons assortiment, Maak een vrijblijvende afspraak, Profiteer van onze aanbieding, Vraag een gratis offerte aan! Onderzoek toont aan dat dit soort teksten een hogere CTR hebben dan andere tekstsoorten, omdat je mensen letterlijk verteld wat ze moeten doen wat drempelverlagend werkt. Combineer dit natuurlijk ook met unique selling points, reviews, en andere advertentieteksten.

9.    A/B testen van biedstrategieën. Stel: je wilt van doel-CPA naar een doel-ROAS biedstrategie. Gewoon omzetten? Nee. In sommige gevallen heeft je campagne niet genoeg conversie(waarde) data om een geavanceerdere biedstrategie aan te kunnen, bijvoorbeeld wanneer je een beperkt budget hebt voor een shopping campagne met een gigantische feed met meer dan 1000 producten. Dan duurt het ontzettend lang voor de nieuwe biedstrategie om te leren wat goed verkoopt en wat niet - tijd die je niet altijd hebt. Test daarom eerst.

10. Optimaliseer o.b.v. ROAS en volume! Te vaak zie ik klanten die optimaliseren op klikken of conversies. Uiteindelijk geldt voor het merendeel van de adverteerders dat je zoveel mogelijk conversiewaarde wilt krijgen t.o.v. de hoeveelheid budget die je in Google Ads investeert. Zorg er dus voor dat je conversiewaarde goed doormeet, en je zoveel mogelijk, waar logisch, met doelROAS werkt. Heel vaak betekent het verhogen van je doelROAS een lager volume in omzet, en het verlagen van je doelROAS een hoger volume in omzet. Speel daar dus mee, en kom erachter met welke doelROAS je uiteindelijk het meeste onder de streep overhoudt.

 

 

Meer weten over Google Ads, of jouw eigen account gratis laten scannen? Neem contact op en let’s talk.