Over Dorcas Dorcas is een internationale hulp- en ontwikkelingsorganisatie, actief in 14 landen in Oost-Europa, Oost-Afrika, en het Midden-Oosten. Dorcas bestaat al ruim 40 jaar en richt zich met name op mensen in armoede, uitsluiting, of crisis.   De case Dorcas zag in de afgelopen 5 jaar een lichte doch stabiele trend in de […]

Een verzesvoudiging van het aantal online donaties!

 

Over Dorcas

Dorcas is een internationale hulp- en ontwikkelingsorganisatie, actief in 14 landen in Oost-Europa, Oost-Afrika, en het Midden-Oosten. Dorcas bestaat al ruim 40 jaar en richt zich met name op mensen in armoede, uitsluiting, of crisis.

 

De case

Dorcas zag in de afgelopen 5 jaar een lichte doch stabiele trend in de afname van het aantal donateurs en donatiewaarde. Het was voor de organisatie met name lastig om de transitie naar online te maken: er werden nog veel donaties geworven via traditionele kanalen zoals brieven en magazines.  Een strategie voor online marketing ontbrak.

 

Ultimads besloot daarom een online strategisch plan op te stellen, waarin rekening werd gehouden met de juiste doelgroepen, kanalen, en boodschappen. Ook werd gelet op de voor Dorcas belangrijke momenten in het jaar, om deze zo goed mogelijk te benutten. Achteraf bleken dit de Dorcas Voedselactie en de noodhulpcampagne naar aanleiding van de explosie in Beiroet te zijn. Op deze momenten zorgden we er samen met het contentteam voor dat we slimme campagnes draaiden op Facebook, waarin doelgroepen werden ingedeeld op warme, middel, en koude doelgroepen met bijpassende boodschappen en handelingsperspectieven.

 

Resultaat

We deden een continu zoekwoordonderzoek voor Dorcas en gaven een SEO-training aan het team om de bewustwording van SEO te vergroten. Dit had als resultaat dat het organische verkeer steeg met 129% JoJ. Door het toevoegen van veel nieuwe campagnes en relevante zoekwoorden voor zowel bestaande als nieuwe pagina’s in Dorcas’ Google Adgrants account, lukte het ons om in 2 jaar het verkeer naar de site via Google Ads te laten stijgen met 140% (t.o.v. de 2 jaar daarvoor). Verder werden er veel campagnes op Facebook uitgerold, met name om op de juiste piekmomenten in te springen en zichtbaar te zijn. Dit alles droeg bij aan het belangrijkste resultaat: Een verzesvoudiging van het aantal nieuwe donaties en 160% meer online opbrengsten JoJ. Dorcas is een mooi voorbeeld van wat je kunt bereiken met slimme online marketing in een sterk teamverband.

 

Siebrand Wierda, manager Public Engagement bij Dorcas: ‘De samenwerking met Oscar verloopt uiterst plezierig. Oscar heeft grote kennis van zaken en komt afspraken nauwkeurig na. Oscar heeft er plezier in om samen met de klant kansen te grijpen. Dat heeft Dorcas geholpen om online veel nieuwe donateurs te werven en hun een inspirerende donateursbeleving te geven.’

 

Heeft jouw organisatie ook behoefte aan online transformatie en ben je nieuwsgierig geworden? Neem contact op, wij zijn blij je van dienst te zijn!